کد خبر : 44412
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 15 آوریل 2025 - 16:14
  • نویسنده :
  • -

    نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم

    نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم

    در دومین روز از نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، به‌ویژه سینما و ادبیات انقلابی پرداختند.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، در دومین روز از نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، نشست‌ها و پنل‌های تخصصی با حضور جمعی از استادان دانشگاه، پژوهشگران و هنرمندان در دانشکده هنر دانشگاه بین‌المللی سوره برگزار شد. در این نشست‌ها سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، به‌ویژه سینما و ادبیات انقلابی پرداختند.

    کاظم نظری رئیس دانشکده هنر، با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی پس از هر انقلاب، گفت: هر دولتی که انقلاب در آن صورت می‌گیرد، نیازمند برنامه‌ریزی برای تثبیت ارزش‌هاست. دانشگاه بین‌المللی سوره از سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های خود را در حوزه هنر انقلاب آغاز کرده و اکنون باید به بررسی نتایج و بازخورد این تلاش‌ها پرداخت.

    نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی در ایستگاه دوم

    سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نیز ضمن بیان اهمیت استمرار این همایش‌ها، عنوان کرد: این نخستین دوره از برگزاری این همایش است و امید داریم که تداوم یابد. سینما از زیباشناسی جدا نیست و باید آن را متنی فرهنگی دانست. در این همایش تمرکز ما بر تحلیل ساختار و شخصیت در آثار سینمایی بود و به پنج الگوی روایی از جمله روایت مبارزه، سانحه و پیام دست یافتیم.

    در ادامه، سید حسین شهرستانی، پژوهشگر، با اشاره به ظرفیت‌های روایی شاهنامه، بیان کرد: داستان کاوه آهنگر یکی از شاخص‌ترین روایت‌های مقاومت در ادبیات فارسی است. این داستان در عین روایت وضعیت انقلابی، لحظه زایش هنر انقلاب را نیز به نمایش می‌گذارد. عدالت در آن تجلی یافته و نقطه اوج روایت، فراخوان کاوه به قیام و شکل‌گیری درفش کاویانی است.

    محمدعلی روزبهانی، پژوهشگر حوزه هنر، نیز به بررسی جایگاه هنر معاصر پرداخت و افزود: استقبال مردم از موزه هنرهای معاصر رشد داشته است. قلب تپنده هنر معاصر اکنون در نیویورک و در موزه هنر مدرن منهتن قرار دارد. پس از جنگ جهانی دوم، با مهاجرت سرمایه فرهنگی غرب به آمریکا، هنر نیز به آن‌سو حرکت کرد، اگرچه در ابتدا با ذائقه عمومی آمریکایی‌ها همخوان نبود.

    در ادامه عبدالحمید قدیریان، استاد دانشگاه، تاکید کرد: برای فهم هنر انقلاب، ابتدا باید خود انقلاب را شناخت. خداوند آغازگر هر حرکت است و نورانیت جهان به قصد الهی رقم خورد. ملت ایران دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند حامل این نور باشد. کسانی که انقلاب را درک می‌کنند، وارد مسیر سیر و سلوک می‌شوند و به درک عمیق‌تری از هنر می‌رسند.

    در پایان بخش نخست این نشست، مسیحا ربیعی، با نگاهی مفهومی به موضوع مقاومت، تصریح کرد: مقاومت به‌معنای ایستادگی است. استقرار نیز از جنس قرار است و در خود معنای قرارداد را دارد. کسی که مجال استقرار می‌دهد، باید خودش ایستاده باشد. لوگوس، که بیانگر قدرت نام‌گذاری و آشکار کردن معناست، جایگاه مهمی در شکل‌گیری هویت انسانی و هنری دارد.

    برچسب ها :

    ناموجود
    ارسال نظر شما
    مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
    • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.