محمدرضا حاجی غلامی کارگردان مجموعه «با عرض معذت» درباره ساخت این سریال در شبکه نسیم که به صورت کمدی روی آنتن رفت به خبرنگار مهر بیان کرد: این اثر چهارمین تجربه حرفهای بنده در تولید آثار سریالی محسوب میشد، اما نخستین تجربه در حوزه طنز آیتمی بود.
این کارگردان اضافه کرد: پیشینه کاری من در قالب آیتم سازی محدود بود و اینگونه تولید محتوای آیتمی با چالشهای خاصی همراه است. این فرمت در حال حاضر الگوی مورد توجه شبکههای تلویزیونی نیست و بیشتر در فضای مجازی تولید میشود. اگرچه در گذشته شاهد تولید گسترده آیتم در تلویزیون بودیم اما به تدریج از حجم آن کاسته شد چرا که مخاطبان استقبال چندانی از این قالب نشان نمیدادند.
وی درباره تجربه همکاری با بازیگران مشهدی بیان کرد: انتقال تولید به شهرستان نکته مهمی بود که خود تجربهای نو محسوب میشد. یکی از اهداف اصلی این اقدام، معرفی استعدادهای بومی در مشهد بود. در بخش بازیگری، تصمیم بر استفاده از هنرمندان مشهدی گرفتیم. در این راستا با حدود ۴۰۰ نفر مصاحبه انجام دادم و در نهایت گروهی از بازیگران را انتخاب کردیم. البته ترکیب بازیگران بومی با چهرههای شناخته شده ضروری بود، چرا که مخاطبان معمولاً به دنبال چهرههای آشنا هستند و از سوی دیگر، تجربه بازیگران حرفهای کمدی قابل انکار نیست.
حاجی غلامی اضافه کرد: به شخصه معتقدم استعدادهای درخشانی در شهرستانهای کشور وجود دارند که به دلیل محدودیت فرصتها ناشناخته ماندهاند. وقتی به این هنرمندان فرصت مداوم داده شود، میتوانند تواناییهای خود را به خوبی بروز دهند. بسیاری از کمدینهای مطرح امروز کشور، همان استعدادهای شهرستانی هستند که با مهاجرت به تهران و استفاده از فرصتهای پیش آمده به جایگاه فعلی رسیدهاند. این موفقیت نشان میدهد با وجود همه چالشها، تولید طنز آیتمی همچنان میتواند مخاطب داشته باشد و استعدادهای شهرستانی ظرفیت بالایی برای مشارکت در تولیدات ملی دارند. این تجربه ثابت کرد با برنامهریزی دقیق و ایجاد فرصتهای برابر، میتوان از استعدادهای سراسر کشور در تولید آثار باکیفیت بهره برد و در عین حال به تنوع در تولید محتوا کمک کرد.
وی درباره بازخوردها از این مجموعه تصریح کرد: در مورد بازخوردها باید گفت استقبال در فضای مجازی بسیار چشمگیر بود، آماری داشتیم که انتظارش را نداشتم. آخرین آمارها نشان میدهد این مجموعه بیش از ۱۳ میلیون بازدید در صفحه مجازی مجموعه داشته است. در تلویزیون هم بازدیدها اگرچه پایینتر از فضای مجازی بود اما باز هم نسبت به کارهای مشابه بالاتر بوده است.
این کارگردان درباره اینکه مجموعه «با عرض معذرت» در برخی آیتمها از مشکل فیلمنامه برخوردار بود و نتوانست خنده بگیرد، پاسخ داد: یکی از مهمترین چالشهایی که در حال حاضر مجموعههای تلویزیونی، بهویژه آثار کمدی با آن مواجه هستند، ضعف در فیلمنامه و متن است. این مسئله نهتنها محدود به یک پروژه خاص، بلکه شامل بسیاری از برنامههای در حال پخش تلویزیونی نیز میشود.
وی اضافه کرد: برای دستیابی به یک کمدی موفق، لازم است حمایت ویژهای از نویسندگان این حوزه صورت گیرد و برنامهریزی دقیقی برای شناسایی و پرورش استعدادهای نویسندگی در زمینه کمدی انجام شود. اگر هدف ما ارائه زبانی نو و بهروز در این سبک است و قصد داریم از الگوهای سنتی فاصله بگیریم، باید در نظر داشته باشیم که این تحول امری زمانبر خواهد بود و نیازمند افراد متخصص و متعهد است.
حاجی غلامی در پایان بیان کرد: در شرایط کنونی، لازم است بررسی کنیم که حرفه نویسندگی تا چه حد برای نیروهای جوان و بااستعداد مقرونبهصرفه است. برخی از استعدادهای درخشان که توانایی خلق کمدیهای موفق را دارند، به دلیل مسائل اقتصادی، ورود به عرصه نویسندگی را منطقی نمیدانند. بهعبارتی، وضعیت اقتصادی و شرایط بازار موجب شده است که نویسندگی برای این افراد گزینهای پایدار و سودآور نباشد که خود مانعی جدی در مسیر رشد و شکوفایی استعدادهای جدید محسوب میشود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0