بازار؛ گروه استانها: کریدور شمال به جنوب که از استانهای مختلف از جمله کردستان عبور می کند، سالهاست که قطعه مربوط به استان کردستان آن در میان وعده های متعدد مسئولان ارشد استانی و کشوری متوقف مانده و هنوز هم این پروژه مهم به نیمی از پیشرفت فیزیکی نرسیده است.
طرح کریدور شمال به جنوب در استان کردستان عمری نزدیک به سه دهه دارد و در طول همه این سالها، قرار بوده در اولین فرصت پروژه به بهره برداری برسد ولی حالا بعد از گذشت این همه سال، تازه وعده های جدید چند ساله برای تکمیل آن مطرح می شود.
در دولت سیزدهم مسئولان استانی و کشور وعده دادند که بخشی از این پروژه تکمیل و میزان پیشرفت آن در استان کردستان به میزان پیشرفت در دیگر استانها از جمله آذربایجان غربی و کرمانشاه می رسد که البته دولت سیزدهم به پایان راه رسید و این وعده عملیاتی نشد.
وضعیت پروژه کریدور شمار به جنوب در استان کردستان در حالی به نیمی از پیشرفت فیزیکی نرسیده است که میزان پیشرفت این پروژه در دو استان آذربایجان غربی و کرمانشاه بالای ۹۰ درصد می باشد و بر اساس اعلام مسئولان دو استان، امسال این پروژه به صورت ۱۰۰ درصد افتتاح می شود.
از مجموع طول کل مسیر، ۳۲۵ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب از استان کردستان عبور می کند که آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان، میزان پیشرفت کلی این پروژه به زحمت به بالای ۵۰ درصد می رسد.
حال دولت چهاردهم نیز با دعوت از معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وعده تامین اعتبار مورد نیاز برای کریدور شمار به جنوب در استان کردستان را مطرح کرده و از تکمیل آن در آینده ای نزدیک خبر می دهند.
میزان پیشرفت فیزیکی کریدور شمال به جنوب در کردستان مناسب نیست
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در جریان بازدید از این پروژه در شهر سنندج، اظهار کرد: این کریدور به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از مرز بازرگان تا بندر امام امتداد دارد و از پنج استان کشور عبور می کند.
هوشنگ بازوند گفت: متأسفانه در حالی که اغلب استانهای دیگر بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد پروژه را به بهرهبرداری رسانده اند، سهم کردستان هنوز به صورت کامل محقق نشده و حدود ۵۰ درصد مسیر یا در حال اجراست یا در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.
وی افزود: با پیگیریهای انجامشده، بهویژه از سوی وزارت راه و شهرسازی، امسال شاهد افزایش قابل توجه اعتبارات برای این کریدور بودهایم. اگرچه این اعتبارات به تنهایی پاسخگوی تکمیل پروژه نیستند، چرا که تکمیل آن در کل استان کردستان نیاز به بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد اما میتوان از آن برای شتاببخشی به عملیات اجرایی بهره گرفت.
معاون وزیر راه ادامه داد: حدود ۳۲۵ کیلومتر از این مسیر در استان کردستان واقع شده و برای جبران عقبماندگی موجود، باید این مسیر به یک کارگاه بزرگ راه سازی تبدیل شود. بر همین اساس، ظرف یک ماه آینده، مناقصه تمام بخشهای باقیمانده برگزار خواهد شد و عملاً هیچ قطعه ای بدون پیمانکار باقی نمیماند. در حال حاضر تنها ۱۷ کیلومتر باقی مانده که بهزودی پیمانکار آن نیز مشخص خواهد شد.
بازوند همچنین به تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع توازن منطقهای توسط استاندار کردستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر بودجههای مصوب، تلاش می کنیم از محل اوراق مالی و منابع دیگر نیز برای تأمین اعتبار پروژه استفاده کنیم.
تکمیل کریدور شمال به جنوب نیازمند ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار است
در حالی که معاون وزیر راه از وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه در استان کردستان رضایت ندارد ولی به نظر می رسد که با وعده های اعلام شده از سوی وی نیز نباید چشم انتظار اتفاقی مهم در راستای تعیین تکلیف آن بود.
چندی قبل رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اعلام کرده بود که تکمیل کریدور شمال غرب به جنوب کشور نیازمند اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومانی است و امیدواریم با استفاده از ردیف های ملی ملی بتوان طی پنج سال آینده این پروژه را به بهره برداری کامل برسانیم.
اکبر محمدی با اشاره به اینکه بخشی از این راه مهم ارتباطی از استان کردستان عبور می کند، گفت: تکمیل و بهره برداری از این پروژه با اعتبارات استانی در مدت زمان کوتاهی ممکن نیست و به همین دلیل در تلاش هستیم تا از اعتبارات ملی برای تکمیل آن استفاده کنیم.
استاندار کردستان هم در خصوص وضعیت این پروژه مهم و زیرساختی اظهار داشت: متأسفانه در حالی که بخشهای زیادی از این کریدور در سایر استانها با پیشرفتهای بالای فیزیکی یا بهره برداری کامل همراه بودهاند، در استان کردستان تنها حدود ۵۰ درصد این مسیر به بهرهبرداری رسیده و روند اجرای عملیات در سالهای گذشته به کندی پیش رفته است.
بیشترین تصادفات جاده ای کردستان مربوط به کریدور شمال به جنوب است
وی با اشاره به اینکه این کریدور یکی از محورهای پرتردد و پرحادثه استان است، افزود: بیشترین آمار تصادفات و تلفات جادهای استان در همین مسیر اتفاق میافتد، از همینرو تکمیل آن نهتنها یک مطالبه عمرانی بلکه یک ضرورت ایمنی و اجتماعی است.
آرش زره تن لهونی با اشاره به وضعیت تامین منابع مالی برای اجرای پروژه کریدور شمال به جنوب، اظهار کرد: در سال جاری با پیگیریهای انجامشده، اعتبارات این پروژه نسبت به سال گذشته جهش چشمگیری داشته و از ۶۰۰ میلیارد تومان به بیش از دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی با اشاره به افزایش اعتبار مورد نیاز برای این پروژه بیان کرد: همچنین از محل توازن منطقه ای نیز ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این پروژه اختصاص داده شده است.
اگر وعده های معاون وزیر راه و استاندار کردستان در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه کریدور شمال به جنوب در کردستان را واقعی بدانیم و ۱۰۰ درصد این اعتبار نیز در سال جاری جذب و هزینه شود باز هم میزان پیشرفت این پروژه به ۶۰ درصد هم نمی رسد.
اعتبار ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل کریدور شمال به جنوب در استان کردستان در کنار اعتبار سه هزار و ۳۵۰ میلیون تومانی آن در سال جاری رقم ناچیزی است و به همین دلیل نباید فعلا چشم انتظار بهره برداری از این پروژه مهم و حیاتی بود.
کریدور شمال به جنوب در استان کردستان به دلیل عبور از شهرستان های سقز، دیواندره، سنندج و کامیاران یکی از پروژه های بسیار مهم زیرساختی در این استان به شمار می رود و متاسفانه در طول سه دهه اخیر در میان وعده های عملیاتی نشده مدیران استانی و کشور متوقف مانده و با توجه به وعده های مسئولان دولت چهاردهم نیز نباید چشم انتظار بهره برداری از آن به این زودی ها بود.
آمارهای اعلامی از سوی مسئولان حوزه راه استان نشان می دهد که بخش زیادی از تصادف های منجر به مرگ در استان کردستان نیز دقیقا در مسیر همین کریدور روی می دهد و اگر این پروژه بر اساس برنامه ریزی قبلی خود یا اینکه حداقل همانند دیگر استانها دنبال می شد، شاید بخشی از مرگ و میرها در جاده های استان کاسته می شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0