بازار؛ گروه راه و مسکن: علی امامی، مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت در نشست خبری ششمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک ۱۲۳ و ترکیه ۳۰ است گفت: ورود چین، روسیه، هند و ترکیه در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته قطعی است.
وی با بیان اینکه وضعیت لجستیک در کشور به هیچ عنوان مناسب نیست گفت: هزینه تمام شده حمل بار صادراتی ۱۵ درصد قیمت تمام شده کالا میشود، در حالی که این رقم در جهان هفت تا هشت درصد است.
وی ادامه داد: رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک در جهان رتبه ۱۲۳ است و زمان حمل بار از ایران به دیگر کشورها ۲ برابر متوسط جهانی است و علاوه بر آن هزینههای حمل و نقل بیش از ۱.۵ برابر نُرم جهانی تمام میشود.
امامی در پاسخ به این پرسش که فاصله ایران با ترکیه به لحاظ شاخص لجستیک چقدر است؟ گفت: در شاخص عملکرد لجستیک در سال ۲۰۲۳ ایران رتبه ۱۲۳ را داشت در حالی که ترکیه در همین شاخص رتبه ۳۰ را از آن خود کرده است. بر این اساس به دنبال بهبود این شرایط هستیم که یکی از راهکارهای آن برگزاری نمایشگاهها است.
وی با اشاره به رکورد ۱۶۰ میلیون تنی جابهجایی بار در تجارت خارجی کشور در سال گذشته، گفت: با برپایی نمایشگاهها میتوانیم کمک خوبی در حوزه لجستیک داشته باشیم.
امامی اضافه کرد: در ایران ۱۱۰۰ شرکت بینالمللی حمل و نقل جادهای، ۳۰ شرکت بینالمللی ریلی و ۵۰۰ شرکت دریایی فعال هستند اما با این پتانسیل، وضعیت خوبی در لجستیک نداریم.
مدیرکل دفتر پشتیبانی و آماده سازی تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به حضور ایران در نمایشگاههای خارجی ادامه داد: همانطور که اشاره شد ترکیه یک کشور لجستیکی در دنیا محسوب میشود و از چند کشور برتر لجستیک در دنیا است اما همین ترکیه حضور پررنگ در نمایشگاههای خارجی دارد تا بتواند از این طریق بازاریابی و بازارسازی کند.
محمدصادق قنادزاده معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت نیز در این نشست با بیان اینکه جنگهای آینده بر سر کریدورهاست، گفت: در نخستین نمایشگاه جامع حمل و نقل و لجستیک، به دنبال پرداختن به نقاط ضعف کریدورهای موجود در کشور هستیم.
وی ادامه داد: جنگ آینده جنگ کریدورهاست و همه کشورها در تلاشند تا به نوعی نقشی در کریدورها داشته باشند.
وی افزود: سال گذشته با ۵۸ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی، رکورد جدیدی در حوزه تجارت خارجی کشور به ثبت رسید.
وی بیان داشت: در این زمینه هنوز با ظرفیتهای موجود در کشور فاصله زیادی داریم که از جمله مشکلات مالی، بانکی و نقل و انتقال پول و همچنین ضعفهای لجستیک و حمل و نقلی قابل ذکر است. بر این اساس باید در حوزه حمل و نقل و لجستیک کارهای ویژهای به انجام برسد.
قنادزاده، کارکردهای این نمایشگاه را علاوه بر معرفی و نمایش محصولات، خدمات و دستاوردها؛ به هم رسانی عرضه کنندگان و متقاضیان این صنعت از داخل و خارج عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: هدف دیگر از برگزاری این نمایشگاه پرداختن به مسائل اساسی حوزه لجستیک از جمله کریدورها است.
معاون سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در این نمایشگاه به دنبال پرداختن به نقاط ضعف کریدورهای موجود در کشور یعنی کریدورهای شمال- جنوب، شرق- غرب و کریدورهای میانی هستیم.
محتشم امیری؛ مجری این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه جامع بینالمللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته ۲۹ تیر لغایت یکم مرداد ماه ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه بینالمللی تهران در فضایی به وسعت ۳۰ هزار متر مربع برگزار خواهد شد.
وی بیانداشت: کشورهای چین، روسیه، ترکیه و هند با برپایی پاویون در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و علاوه بر آن شاهد حضور هیاتهای تجاری از کشورهای مختلف خواهیم بود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0